RikaTillsammans Community

Gå tillbaka   RikaTillsammans Community > Allmänna och öppna forum > Bloggartiklar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-25, 00:02
Jan Bolmesons avatar
Jan Bolmeson Jan Bolmeson är inte uppkopplad
Forum- och sajtägare

Reg.datum: jun 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Jan Bolmeson
Standard Skillnaden mellan coach, mentor, konsult och terapeut

Eftersom jag sedan många år tillbaka har en mentor och på sistone stött ihop med väldigt många coacher har jag funderat på vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Efter att ha googlat och pratat med några av mina coach-vänner har jag kon... Läs inlägget i sin helhet på bloggen.
Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 23:40
Improve
Guest

Standard

Intressant. Kanske kan man även nämna "guru" som vunnit insteg i vårt språk. Ursprungligen en andlig ledare i Indien med omnejd, men nu klistras det ihop med lite vadsomhelst, pr-guru, aktieguru etc. En mer personlig relation tycks dock saknas för det mesta, och det är mer frågan om någon mediehaussad person med nån slags mer eller mindre berättigad kultstatus inom ett visst område.
Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 16:11
peterA
Guest

Standard

Nja, jag är inte helt övertygad om din tes. Grunderna håller jag med om när du kategoriserar de fyra olika områdena, men jag skulle föredra att beskriva dem som roller eller förhållningssätt. jag menar, en mentor har ju ingen anledning att mästra ut sina råd och erfarenheter Det är långt mer kraftfullt att inta ett coachande förhållningssätt och sedan använda sig av sina mentoriska färdigheter
Som struktursökare så gillar jag din modell med axlarna, men expert landar på två ställen och det gör den svår att förstå.
Just relationsaxeln skulle jag vilja döpa om till "Förståelse" till skillnad från ren sakkunskap som "bankas in". Förståelse lockas fram ur det egna kunskapsträdet...

Men intressant inlägg, jag ska söka mer i din blogg nu, hare bra /peterA.se
Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 22:07
Jan Bolmesons avatar
Jan Bolmeson Jan Bolmeson är inte uppkopplad
Forum- och sajtägare

Reg.datum: jun 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Jan Bolmeson
Standard

Tack för era kommentarer!

Självklart finns det inga klara gränser men som ingenjörer älskar jag ju att lägga folk i olika fack...

Jag tror det viktiga i sammanhanget är att man är situationsanpassad. I någon situation bör man vara coachande i andra mer mentorlik och i vissa kanske rentav konsultaktig...

//madwax
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får posta svar
Du får posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01.