|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dock ligger problemet mer i dessa bolags sätt att lära ut införsäljnings metoderna på (det går i princip ut på att jaga folk i familjen etc. Detta kallas för cold calling aktivitet och är uråldrat så det förslår. Det är cold calling även ifall du jagar familje medlemmar. För dessa familje medlemmar måste övertygas precis som vilket cold prospect som helst. Dessutom finns det ju lagar som går emot sådan aktivitet. Speciellt för telefoner. NIX registret har jag för mig det kallas). Att lyckas som distributör eller MLM arbetare är ju nästan samma som att starta ett bolag: Du måste marknadsföra och lära dig smarta och kostnadseffektiva sätt att göra detta på. Få folk att komma till dig för att de tror på dig, inte tvärtom där du ska jaga vettet ur folk (det leder bara till misslyckande). Anledningen att så många inom s k MLM verksamheter misslyckas är för att de är urusla på promotion biten. Och nu pratar jag inte bara om att promota för att bygga sin downline enbart, utan också för att få in nya kunder som man själv kan sälja till. Ska ni lyckas med MLM eller någon som helst typ av verksamhet så måste ni marknadsföra och promota. Det är en sådan självklar grej att man fortfarande undrar varför inte folk faktiskt lär sig att göra det också. Hade folk lärt sig att promota och bli riktigt vassa på den biten så hade de haft deal flow i massor. Alla typer av affärer överlever pågrund av lockande promotion. Utan det är det inte konstigt att man misslyckas. Man behöver inte vara i MLM för att misslyckas. I en välutvecklad MLM verksamhet skulle, tycker jag själv (och vet faktiskt eftersom jag har sysslat med och nu även sysslar med det igen), det vara ännu enklare att lyckas än att starta eget. Jag menar, du har ju all infrastruktur och policys utlagda och färdiga att användas. Det är ju bara att promota ut av helsike och sedan ta hand om kunderna när de kommer in. Och sedan följa upp och få merförsäljning där efter. Krävs egentligen bara en lite kundbas på säg 20-30 kunder för att tjäna en månadslön. Misslyckas man i MLM så är man nästan garanterad att misslyckas i alla typer av affärer. För alla affärer är promotion krävande. |
|
|
|||
|
|||
|
Man kan säga så här.
Hur lång tid tar det att skaffa 100 kunder? Hur lång tid tar det att skaffa 100 nya distributörer? Lika lång tid. Det är därför man istället jagar nya distributörer, som även är KUNDER för att de gillar produkten/produkterna, som i sin tur hittar nya "kunder" (läs distributörer). På resans väg så kommer man, med tiden, att få ett 10-tal kunder som enbart köper produkten. På det viset har man gjort arbetet att hitta 100 nya kunder och i slut ändan så har man 500 kunder, om varje distributör får 5 st egna kunder. detta på "samma tid" som om du ENDAST skulle fokusera på att hitta egna kunder att sälja till. Vilken approach tjänar man mest pengar på? Det är i nya distributörer som man tjänar pengarna på, inte att ragga kunder och "leka butik". det kommer man aldrig att tjäna pengar på. /Patrik Berggren
|
|||
|
|||
|
Patrik och oregistrerade, det är just den här biten med att man hellre värvar distributörer framför kunder som gör att MLM får sådant dåligt rykte. För någonstans i ekvationen måste det (som oregistrerade var inne på som jag uppfattade det) finnas verkliga kunder som köper och köper igen. Som köper verkliga produkter.
Anledningen att du blir en distributör är för att utveckla kundbasen för moderbolaget (franchisorn) så mycket det bara går. Målet med sub-distributörer som primärt mål (syftar på att distributörer har som mål att bara värva distributörer under sig) gör att det hela faller innan det har fått en chans att lyfta. Tittar man på Herbalife som jag själv är bäst insatt i (för jag har bara sysslat med dessa i MLM sammanhang) så har de krav på minimi kundbas som varje distributör måste ha. Det rör sig väl om en 20-30 kunder som man måste sälja om och om igen till för att man ska bli godkänd. Jag tycker man som franchisor skulle kräva högre kundbas för varje enskild distributör innan distributörerna fick ta del av kommisioner och bonusar från sub-distributörer. Det skulle skapa en trovärdigare fasad mot allmänheten tror jag. Vad anser ni andra? Senast redigerad av fanocks2003 den 2009-08-04 klockan 17:31. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Det är SÅ du bygger snabbt och skapar volym. Att fronta med produkterna brukar inte fungera och ger ofta inte resultat. Fronta med möjligheten och personen säger nej till den, så har du möjligheten att få en kund för att den gillar produkterna men som inte vill göra businessen. DET kan du inte om du frontar med produkterna. vill man inte ha produkterna, man tror inte på produkterna, lär det heller inte bli en distributör. Citat:
Om du fokuserar på att hitta 50 kunder kanske 5 blir distributörer, som hittar 50 kunder och ifrån det blir det 5 distributörer ... å så fortsätter det. Tillväxttakten är tämligen långsam i jämförelse med om du fokuserar på att hitta distributörer 50 distributörer med 5 - 10 personliga kunder = 250 - 500 slutkunder ... 50 kunder är "bara 50 kunder" ... Vad tror du moderbolaget vill att du gör? Hittar enkom kunder eller distributörer OCH kunder? Citat:
Citat:
Skulle man ha det kravet skulle businessen dö ut fortare än den föddes. Det måste finnas ett enkelt sätt att få igång nya distributörer, de ska endast behöva lära sig en handfull saker (enkla saker) att göra, och snabbt bli belönade. DÅ får man tillväxt och fart i sin organisation, inte genom att ÖKA kraven för nya och hur mycket de måste producera. Det förfarandet har vi idag, i de äldre MLM-företagen, och många som basunerar ut om hur de aldrig lyckades tjäna några pengar. Troligen berodde det inte på kompensationsplanen utan säkerligen om att DE inte gjort det som krävs, att jobba målmedvetet 10 - 15 h/vecka under en längre tidsperiod. Vart kanske lite för mycket "off topic" ... /Patrik Berggren
|
|||
|
|||
|
Patrik, man får väl göra som man vill. Men det primära borde alltid vara att sälja produkten till kunder. Även de som inte vill vara distributörer.
Jag tycker personligen att högre kundbas krav på varje distributör skulle vara till godo för hela organisationen så att värvande distributörer inte blir det primära för de som hoppar ombord. Med rätt promotion skulle man kunna sälja mer produkter till kunder än vad man gör enbart till sub-distributörer. För de distributörer du har under dig måste trots allt vara lika vassa på att sälja/promota som dig själv annars blir de mer ett hinder än en tillgång. Lite så ser jag det. Och alla personer är inte, trots alla försök att lära upp de, vassa nog i promotion sammanhang. Vissa människor är hopplösa fall. Tyvärr. Alla är inte skapta i samma form (vissa är introverta och för de kommer inte promotion riktigt naturligt oavsett hur mycket de än anstränger sig. Alla har vi handikapp som inte riktigt försvinner oavsett hur mycket vi försöker behärska och övervinna de). Senast redigerad av fanocks2003 den 2009-08-04 klockan 18:54. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Det omvända lär aldrig hända. Dvs, om en du frontar med produkter lär ALDRIG göra businessenom den säger nej till produkterna. Dina chanser att öka din business ÖKAR rejält OM du frontar med möjligheten istället för produkterna. Kom ihåg. Möjligheten är både att tjäna pengar OCH produkterna. Citat:
En distributör är ju också KUND! Det försvinner ofta när man pratar om HUR man ska göra businessen. Distributör = KUND och VERKSAMHETSÄGARE Kund = KUND Citat:
har du däremot bra verktyg i form av dvd-material, online- webbsida/videos, online presentationer live etc. så blir det lättare att VISA möjligheten för tänkbara kandidater. Själv har jag varit med i ett äldre mlm-företag (inte herbalife) där det enda alternativet var att ha egna presentationer hemma, hålla homepartys med produkterna eller bjuda in till hotellmöte. Inget av de metoderna är tidseffektiva. Idag jobbar jag istället med webbaserat material jag kan skicka till kandidater att läsa/lyssna/se när de har tid, kan bjuda in dem till online live presentationer via webinar ... mycket tidseffektivt och lättare att jobba. DETTA kan andra nya verkligen se sig själva göra. Citat:
t ex, en generisk presentation om MLM-verksamhet hittar den som är intresserad här. /Patrik Berggren
Fulltime Internet Marketer, SEO Expert & MLM Coach Följ mig på Twitter: Patrik Berggren Senast redigerad av Patrik Berggren den 2009-08-04 klockan 19:12. |
|
|
|||
|
|||
|
Artikel från Råd & Rön som granskat sanningshalten i det som företrädare för bland annat Herbalife säger (om det som sägs i artikeln är korrekt är det ju inte så konstigt att Herbalife och MLM får dåligt rykte).
http://www.dbweb.nu/forum/forum/view...id=0&msg=36815 Senast redigerad av Patrik N den 2009-08-19 klockan 18:41. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
? Menar inte att alla gör såhär (vilket även gäller de som är med i Herbalife exempelvis), men detta sker ju i alla branscher. Det finns alltid rötägg i vilken bransch du än kommer till. Problemet kommer då till hur många av totalen som faktiskt trixar och har sig på det här sättet? Jag saknade helhetsbilden i artikeln. Hur såg totalen ut? Och hur ser totalen ut i samtliga, idag, existerande branscher? Med artikelns inriktning (stickprov som det verkar) blir det lite som att fokusera på en snubbe som har skabb i ett område och sedan dra alla som ser ungefär likadana ut som honom över samma kam och ge de beteckningen "skabb smittade"=). Det kanske stämmer, men det kanske inte stämmer heller. Vilket gör att bilden blir väldig skev. Eller ?Dessutom, det här med skatter. Du skulle bli förvånad hur många Direktörer och VD:ar som gör likadant med trixandet. Ericsson chefer och hela chabraket. Det är liksom ingen ovanlighet som det låtes påskinas i artikeln. Antagligen har du inte varit tillräckligt mycket bakom affärsridåerna ännu för att förstå det. Anledningen att vissa åker fast är för att de ännu inte är tillräckligt skickliga i gamet. Det finns, och detta är jag stensäker på, stora mörkertal kring skattetrix och andra typer av tillgångstrixande. Jag skulle vilja påstå att det är uppenbart att det är så, tror du verkligen Herbalife aktörerna och andra MLM aktörer är de enda i världen som donar med sådant här ? Rockefeller och Wallenbergarna kör med samma trixande. Enda skillnaden är att de är extremt kunniga i det. Det är därför de sällan fastnar i nätet.Att tänka på annat sätt än att det faktiskt är så känns bra naivt. Det är ju affärsmän vi talar om, inte välgörenhets pajaser heller. Vill herr skattmas ha sin deg får han väl göra sig förtjänt av den som alla andra knegare i detta land (och i andra länder också för den delen). Jag har ännu inte mött på en affärsman som med heder och samvete skulle vilja bidra med mer till skattmasen. Warren Buffet skulle vara ett klart undantag. Personligen har jag ifrågasatt hans motiv med att skatter skulle höjas på de som tjänar mycket och har mycket. Om det nu var så att han ville betala mer i skatt, varför gör han då inte det? Det är ju bara att föra över pengar till skattekontot. Går på ett kick. Sedan det här med skönstaxering. När skatteverket inte får sin vilja igenom på ena sättet så använder de alltid ett bra verktyg, detta verktyg är "skönstaxering" som mer eller mindre är en påhittad summa som de anser "borde" stämma, men det vet inte med säkerhet om den gör det. Är inte det scam varning på en skala så vet jag inte. Det är precis som jag skulle hitta på att du Patrik var skyldig mig pengar, sen om det stämmer eller ej är skit samma. Eftersom jag anser att du är skyldig mig 1 miljon kr så ska du helt enkelt betala. Samma trams. Senast redigerad av fanocks2003 den 2009-08-19 klockan 21:16. |
|
|
|||
|
|||
|
Extra tillägg till posten ovan:
Skönstaxering (för att utveckla) har skumt nog stora liknelser med den berömda bedragar metoden som går ut på att sända falska fakturor till privatpersoner och företag där förövaren påstår att mottagaren är skyldig en massa pengar. Bara att påstå att en skuld finns utan att den i faktisk mening existerar kallas för försök till bedrägeri. Att faktiskt kollektera på en falsk skuld är bedrägeri (vid större summor "grovt bedrägeri"). Av någon skum anledning är det fel att en person eller ett företag gör såhär, men av någon anledning är det fritt fram för skatteverket att bara fabrikera på . Hitta på siffror. Ta de från luften och göra verklighet av de i registren. Fantastiskt. Måste vara kul .Lite svårt att spela moralpekare under sådana förutsättningar tycker ni inte? Det tycker absolut jag. Så ursäkta mig om jag anser att skatteverket inte har mycket respekt att hämta hos mig. Och de pengar de vill ha från mig, får de banne mig bevisa att jag har tjänat också. Det är inte mycket begärt. Oskyldig tills bevisad motsatsen är väl rättesnörets motto? Eller har jag missuppfattat den biten av lagen? Eller lagen kanske inte gäller Skatteverket eller Regeringen? Senast redigerad av fanocks2003 den 2009-08-19 klockan 21:38. |
|
|
|||
|
|||
|
MLM är inte skit =) är det enklaste sättet för en enskild person att kunna tjäna bra med xtra pengar eller ha det som enda inkomst.
Jobbar själv med MLM och har endast det som min inkomst,är mitt företag och ingen "hobby" verksamhet. Sen anser jag att det största Pyramidspelet i sverige tillhör Svenska staten, blåser fler miljoner människor på pengar varje vecka och är inte många som får några procent tillbaka iform av vinst. V75,Lotto,Trisslotter,Tianlotter,Odds m.m m.m Jag har min egna "trissvinst" varje månad men har fått jobba för att nå dit men hellre det än att "bränna" pengar och gynna staten. Jag har ett autochip varje månad på ca 800 kr och det har alla i min grupp för att ha en bra grundvolym,sen tillkommer köp från spontan kunder och autochip kunder. En del tycker då att 800 kr i månaden är mycket pengar men som sagt finns de som "spelar" bort mer än 800 kr varje månad, en del suger i sig giftpinnar för 1200-1500 kr i månaden och tycker det är oki. Finns de som går ut och festar bort en hel del pengar också varje månad. De som både spelar,röker/snusar och festar några ggr/månaden eldar verkligen för kråkorna om man säger så. Det är ju deras val. Lycka till alla ni som jobbar med mlm och nätverksmarknadsföring=) .. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|