RikaTillsammans Community

Gå tillbaka   RikaTillsammans Community > Allmänna och öppna forum > Bloggartiklar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-26, 16:00
Jan Bolmesons avatar
Jan Bolmeson Jan Bolmeson är inte uppkopplad
Forum- och sajtägare

Reg.datum: jun 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Jan Bolmeson
Standard Varför tycker alla att MLM är skit?

Första gången någon berättade om MLM (referensmarknadsföring, nätverksmarknadsföring - kärt barn har många namn) så var det första som ploppade upp i mitt huvud - PYRAMIDSPEL!

Därefter kom de andra tankarna:

jag vill inte tjäna pe[..] Läs inlägget i sin helhet på bloggen
Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 22:06
fanocks2003 fanocks2003 är inte uppkopplad
Moderator

Standard

Jag var under 2 år av mitt liv en Herbalife distributör och tjänade pengar på det. Mina upplevelser av att vara med i ett MLM bolag som Herbalife var att man var tvungen att vara självgående (fastän att det fanns utbildningar som min "upline" hela tiden rekommenderade mig att gå på).

I Herbalife så kan du efter en viss omsättning gå från distributör till Supervisor stadie om man vill (man kan köpa sig till det stadiet direkt också om man så vill). På Supervisor stadiet måste du kunna leda folk (din "downline"). Suger du i ämnet "ledarskap" så är det kört. Oavsett vad Herbalifes förespråkare Jim Rohn säger. Jag är helt säker på att folk har olika talanger. Vissa är naturligt duktiga på att starta saker, andra är mycket talangfulla ledare, andra är mycket talangfulla siffermänniskor etc. Vad jag vill ha sagt är att ska du gå med i MLM så är det en förutsättning att du är en person som gillar att sälja, gillar att ha med folk att göra (customer service ut i fingerspetsarna är A och O. Har du det inte så bör du tänka om. Seriöst talat) samt gillar att leda folk (utan ledarskaps glädje kommer du inte längre än till bottenskrapet. Det är verklighetens faktum). Eftersom fåtalet klarar sig i alla grenarna så får man välja litegranna hur man ska gå tillväga för att fälla elefanten som man säger.

1) Om jag är en glad ledare, hur kan jag snabbt avancera till ledare utan trubblet med det som kommer först?
2) Om jag är en säljare, kör på.
3) Om jag gillar att ta hand om kunder, kör på.
4) Om jag är introvert, ge upp direkt. Satsa på något annat som bolagsförvärv eller liknande.

Nyckelordet för att lyckas i MLM är: extrovert personlighet. Med risk att låta hemsk: är du introvert så är det nästintill omöjligt att ta hem MLM spelet. Jag säger detta inte av arrogans. Jag vet vad som krävs om man vill vara med i MLM spelet under en längre tid och med mer pengar i fickan i slutänden (inte mindre). Jag har varit där (i 2 hela år).

Jag uppmuntrar dock de extroverta, säljglada och lednings passionerade personerna att ta för sig. Det finns fina, enkla pengar i MLM. Ingen snack om saken.

En annan term som inte är MLM men som fungerar rätt mycket som MLM är "dropshipping". Du säljer en produkt, ett bolag levererar direkt till kundens dörr och mellanskillnaden åker i din ficka och den skattar du på som säljintäkt. Simpelt upplägg. Nästan bättre med "dropshipping" eftersom du är då din egen herre. Du kan ta det hela i din takt.

MLM ger dig faktiskt en viss press (din "upline" ger dig den kontinuerliga pressen att sälja, sälja och åter sälja. Det kan jag absolut lova). MLM i sig är bra eftersom de bästa MLM bolagen utbildar dig i en massa affärsämnen oftast. Men talang i sig, det lär man sig inte, det är något man föds med. Det är min fulla tro.
Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 08:35
Jan Bolmesons avatar
Forum- och sajtägare

Standard

Tack för en jättebra kommentar!

Jag håller med till fullo i många områden - jag kommer att skriva mer under tiden. En idé som vi kör här bakom bloggen är att vi är flera med olika personligheter för att komplettera varandra.

Jag är t.ex. duktig på att sälja och leda, några andra bra på utbildning och underhåll. Delar man på det - som i vilket annat företag som helst - behöver man inte vara bäst på alla områden.

Teamwork - därför - hur vi kan bli rika tillsammans!
Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 08:55
Moderator

Standard

Team work är enda vägen till stor succé. Men rätt folk krävs också. Det är klurigt att bygga något bra, men inte omöjligt.

Kom att tänka på det: Kan du ha ett team med olika färdigheter så kan man gemensamt nå långt i MLM också. Behöver ju inte vara så att man blir utesluten bara för att man är introvert heller. Allt beror på upplägget. Som i det mesta här i livet.
Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 12:31
Jan Bolmesons avatar
Forum- och sajtägare

Standard

Ralph: Klockren kommentar!

Mathias: tack - vi hoppas på det...
Svara med citat
Gammal 2009-06-26, 13:40
Moderator

Standard

Jag läste faktiskt en amerikansk studie i ämnet terrorister. Det stod i den där psykologiska studien att terrorister inte bara är det folk som springer runt med automatvapen och smarta bomber och spränger folk i luften. De finns runt omkring oss varje dag. Vår religiösa ledare, vår granne, vår lärare. Helt enkelt: alla de personer som terroriserar framgång.

Studien utvecklade med att anledningen att folk blir så konspiratoriska i sinnet att de tror allt och alla är ute efter att lura de beror på deras uppväxt som oftast visat att deras egna föräldrar utåt visat upp hur hederliga och trovärdiga de är som medborgare, men som när folk inte sett på gjort saker som inte alls kan tillskrivas en god medborgare (stöld, övergrepp etc).

Barn med sådana föräldrar eller med sådana upplevelser i tidig ålder ser där efter allt och alla som hycklare som säger en sak och gör en annan.

Där har ni en god beskrivning till varför vissa människor har en otrolig vilja att visa upp allt och alla som bedragare och tjuvar. För det är så de har lärt sig att de som var de närmarst, betedde sig. Och betedde de människorna sig så, så måste det vara så samhället i själva verket är. Därav idéen att allt och alla är lögnare.

Därför får entreprenörer (och även mycket mer framgångsrika människor än mig) som mig och många andra den direkta stämpeln på oss att om en entreprenör bedrar så gör vi alla andra entreprenörer det också. Som ni kanske då kan förstå så blir det en skev bild som omöjligt (rent logiskt sett) kan stämma.

Senast redigerad av fanocks2003 den 2009-06-26 klockan 13:42.
Svara med citat
Gammal 2009-06-26, 16:03
Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel Visa inlägg
Det finns en faktor som jag inte ser i artikeln och som måste vara avgörande för hur framgångsrikt programmet blir för en individ: Hur tidigt man kommer in i hierarkin.

Är man först in har man allt att tjäna, medan är man sist in finns inget utrymme kvar för att själv skapa en downline. Alltså måste det vara av intresse att hitta nya program som inte redan är översålda och som alla känner till.

Det gör ju att "produkten" som sådan blir sämre ju längre tid som går. Lämplig analogi med produktlivscykeln?

/Joel
Faktum är, att då är det inte MLM. Det finns en vital del i MLM och det ska vara att när DU går in så ska du kunna bli mer framgångsrik än din sponsor. Finns inte den möjligheten så "skyfflar man bara pengar uppåt" och då är det ett pyramidspel.

fördelen med att vara med från början är att TILLVÄXTEN är störst de första 10 åren, för att sedan plana ut. Ta t ex Herbalife som startade i början av 90-talet och då hade herbalife en enorm tillväxt som nu har planat ut. Likadant för Amway som hade sin stora tillväxt i början av 2000-talet.

Det finns många inom de företagen som jobbat hårt (ja, arbete krävs för att man ska bli framgångsrik) och blivit miljonärer.

Ett sådant tillväxtföretag inom MLM finns nu och det är Agel som är nystartat i sverige men har funnits sedan 2005. Här finns tillväxten nu, och kommer finnas under väldigt många år till, och detta är den riktigt stora möjligheten för den som är intresserad av MLM, lära sig vad riktig MLM är för något. Vi kör GRATIS mlm skola flera gånger i veckan via onlinekonferenser s.k. webinar.

Går det fortfarande att skapa stora inkomster inom MLM, med de äldre företagen? Ja, det är jag övertygad om att det gör, men det tar lite längre tid nu än vad det gjorde under 90 talet och början av 2000-talet.

Mvh
/Patrik Berggren

Följ mig på Twitter: Patrik Berggren
Svara med citat
Gammal 2009-06-26, 16:43
Moderator

Standard

Aktiemarknaden kan i princip anses som pyramid spel också. Alla dessa nyemissioner och inga direkta utdelningar etc.

Se på SAAB, Volvo och andar giganter. Stora pyramid spel. Eller?

Jag leker bara med er här, men enbart för att föra fram att man kan se pyramid spel i allt ifall man nu har den vinklingen. Vinklar man situationer på ett visst sätt kan man i princip alltid få fram sin punkt och syn i alla ämnen.

Man kan få en groda att bli en flodhäst och man kan få vitt att bli svart etc.

Det man vill se, det ser man och det förmedlar man. Så kommer det alltid vara. Det kallas för selektiv självuppfattning. Jag lider av det och alla i denna världen lider av samma åkomma.

Kanske är är MLM skit, kanske är det en gudomligt god affär. Ni väljer själva. Är det skit, gör något annat. Är det bra, hoppa ombord. Debattmässigt kommer vi alltid vara oense i detta ämne.
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 19:08
Jan Bolmesons avatar
Forum- och sajtägare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fanocks2003 Visa inlägg
Kanske är är MLM skit, kanske är det en gudomligt god affär. Ni väljer själva. Är det skit, gör något annat. Är det bra, hoppa ombord. Debattmässigt kommer vi alltid vara oense i detta ämne.
Skönt sätt att sätta punkt på den diskussion.... :-)
Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 13:56
Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad
Medlem

Standard Sv: Varför tycker alla att MLM är skit?

Håller med ...

smaken är ju som baken, mer eller mindre delad

/Patrik Berggren

Följ mig på Twitter: Patrik Berggren
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får posta svar
Du får posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01.