|
|
||||
|
||||
|
Igår blev jag smärtsamt medveten om att jag var inkompetent på ett ekonomi-område, som jag trodde jag behärskade, nämligen om konceptet internränta. Det som nästan gjorde det värre var att det var en lektion i matte jag fick av en kompis som[..] Läs inlägget i sin helhet på bloggen
|
|
|
|||
|
|||
|
S k diskonterad beräkning:
"The Internal Rate of Return (IRR) is the discount rate that generates a zero net present value for a series of future cash flows. This essentially means that IRR is the rate of return that makes the sum of present value of future cash flows and the final market value of a project (or an investment) equal its current market value." Håller med i att beräkningen ger en sannare bild av läget. Men även denna formula har brister i att avkastningen sällan är konstant. Den fluktuerar oftast såvida man inte är garanterad denna avkastning oavsett hur det går för själva den underliggande tillgången i sig. Även sparräntan kan flukturera, det håller även banken med om (i värsta situation dvs). |
|
|
||||
|
||||
|
Precis - därför är det viktigt att ta det för vad det är - ett verktyg som fungerar bra eller mindre bra beroende på situation.
Den engelska definitionen är bra även om man behöver läsa den ett par gånger för att den ska landa. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|