RikaTillsammans.se - Tankar om livet, personlig utveckling och privatekonomi av Jan Bolmeson

Elite Park och Svenska Investeringsgruppen och Dan Astren – under all kritik

Skrivet av Jan Bolmeson torsdagen den 17 februari 2011 8 kommentarer

För ett par år sedan (2007) så investerade jag tillsammans med fyra vänner och ytterligare ca 30 svenskar i ett lägenhetsprojekt i Istanbul, Turkiet via Dan Astrens Svenska Investeringsgruppen. Detta kan du läsa mer om här på bloggen.

Idag, så här 3 år senare så kan man ju säga att allt har gått så fel som det överhuvudtaget kan gå. Utan att gå in på för mycket detaljer så kan man säga följande:

  • Bygget skulle vara klart julen 2008. Bygget är idag – februari 2011 långt ifrån klart.
  • Byggföretaget har fått det mesta av pengarna men inte hållt sina åtaganden.
  • Landägaren har stämt byggföretaget och indirekt oss investerare.

Jag har mentalt börjat avskriva denna investeringen och se den som en dyr läxa kring hur man inte skall göra kring investeringar. Några av insikterna som jag har lärt mig är följande:

  • Samma sak gäller utomlands som i Sverige – betala inte i förskott, åk ner och kontrollera själv med egna källor.
  • När en investering börjar gå åt skogen stoppar majoriteten av människor ner huvudet i sanden, särskilt när det börjar ta energi
  • De flesta investeringar i fastigheter, särskilt på detta sättet är väldigt mycket högre risk än alternativa investeringar på hemma-plan – t.ex. i vanliga aktier. Det visar särskilt som flera av Investeringsgruppens projekt inte alls har gått i hamn utan tvärtom i efterhand inte alls visat sig gå efter plan.
  • Att de flesta letar efter en ledare – vi hoppades på att Svenska Investeringsgruppen skulle ta ledarskapet i form av mäklare och de som sålde investeringen, men det ledarskapet har brustit mycket.
  • Många människor reagerar med ilska och ska hämnas och ge igen och fokuserar på problem istället för på möjligheter.
  • Alla skyller på alla och det är extremt svårt att bilda sig en egen uppfattning.
  • Gå inte över ån för vatten.

Många av sakerna ovan gäller ju naturligtvis även mig.

Nu till det positiva – för ett par dagar sedan blev jag kontaktad av Johan, en investerare som varit i kontakt med Håkan som har bestämt sig för att ta tag i detta och försöka reda ut det. Därför har jag valt att publicera resultaten av vår kommunikation här på bloggen så att den kommer de andra Elite Park investerarna till gagn.

Gilla på Facebook

 

8 kommentarer till "Elite Park och Svenska Investeringsgruppen och Dan Astren – under all kritik"

  1. Anderss kommentar:
    Den 17 februari, 2011 klockan 21:24

    Jag tycker även det finns mening med att fundera över att stämma Investeringsgruppen, beroende på hur det hela slutar.

    Kollar man på vad som utlovas av reservationsavgiften (sista sidan i försäljningskompendiumet) så kan jag tycka att det är tveksamt om dessa punkter följts. Framförallt om man tänker på att byggherren haft samröre med kriminell verksamhet (enligt rapporten från den externa advokaten har jag för mig) och att våra kontrakt verkar vara väldigt begränsade vad det gäller våra lagfarter eller täckningen för de fastigheter vi köpt. Framförallt om vi skulle förlora våra lagfarter till markägaren p.g.a. otillräckliga avtal och/eller juridik.

    Det anser jag inte stämma överrens med hur Investeringsgruppen marknadsfört ”fastigheterna” som de sålde. Det borde ju snarare ha hetat något i stil med ”avtal med byggbolag som bygger på markägares mark under strikta krav på byggnations färdigställande/prestation”.

    /Anders

  2. Jan Bolmesons kommentar:
    Den 17 februari, 2011 klockan 21:29

    Tack Anders för din kommentar.

    Ja, vad ska man säga – det har ju verkligen inte gått så som vi har tänkt. Jag vet dock inte om man skulle få ut något av en sådan stämning eftersom SIG ändå ”bara” är mäklare och deras uppdrag slutar egentligen när mäklingen är färdig. Sedan kan man ju anse att de som ett led i god kundvård har ett moraliskt ansvar att se till och ta hand om sina kunder.

    En annan insikt av detta är ju att t.ex. förseningsavgifter m.m. spelar ingen som helst roll när det väl kommer till kritan…

    //jan

    • Anderss kommentar:
      Den 18 februari, 2011 klockan 20:31

      Visst, de är mäklare, men vi har ju också betalat dem för att få de säkerheter som reservationsavgiften avser.

      Sedan har de ju också marknadsfört och sålt fastigheter. Frågan är om det vi köpt genom dem är att betrakta som en fastighet? Och att de skulle ha gått igenom projektet ordentligt (som framgår av reservationsavgiften och deras marknadsföring)när markägaren verkar ha rätten på sin sida p.g.a. att bygget blivit försenat. En sådan risk eller överrenskommelse i avtalen tycker jag att vi som investerare borde ha fått information om innan vi köpte ”fastigheterna” som det kallades.

      /Anders

  3. Jan Bolmesons kommentar:
    Den 19 februari, 2011 klockan 09:45

    Hej Anders,

    Ja, jag kan ju hålla med dig i sak och framförallt etiskt och moraliskt. Frågan är om det är något som hade hållt rättsligt.

    Problemet är dessutom att det verkar ha skurit sig rejält mellan Nursen och SIG, där de tycker att respektive person är dum i huvudet utan att försöka sätta sig vid samma bord och göra det som är bäst för oss – kunderna.

    //jan

    • Anderss kommentar:
      Den 19 februari, 2011 klockan 18:35

      Det kan ju vara värt att kolla upp om det håller rättsligt, framförallt om vi skulle förlora lagfarterna till markägaren p.g.a. otillräckliga avtal och/eller juridik (som det står att reservationsavgiften ska täcka).

      Jag tror inte det är speciellt dyrt att lämna in vårt kontrakt och försäljningskompendium till en person som är expert på området, framförallt inte om vi är några stycken som delar på kostnaden. För att höra vad personen som är expert på området anser om saken. Dock kanske det är enklast att göra detta när vi vet vad slutscenariot blir för projektet.

      /Anders

  4. richard eibergs kommentar:
    Den 28 mars, 2011 klockan 19:44

    Ojoj oj. Här har det gått snett från början. Fel människor inblandade från början. Har själv investerat mycket i fastigheter i Turkiet och det jag lärt och som räddat oss från fallgropar är att du måste ha från början till slut av ett bygge människor som du kan lita på. Och framför allt vara insatt i hur det fungerar runt bygglov e.t.c. annars är du rökt. Aldrig betala nåt du inte fått, betala bara allt eftersom saker kommit på plats. Kan inte nog poängtera att du måste ha rätt personer runt stora projekt, samt att det är bra om du har kännedom om kulturen, allt fungerar inte som i sverige. Men efter många år i turkiet kan jag lova att vi kan det som man måste veta och lite till. hos oss finns inga lurade personer eller som sticker huvudet i sanden när det är problem. problem löser man för kunden skull. Du har haft oturen att träffa personer som utger sig för att kunna denna branch men som egentligen inte har dom kunskaper som krävs. svenska investeringsgruppen ska man nog tänka sig för både en el två gånger innan du gör nån form av affär med.

  5. denises kommentar:
    Den 24 maj, 2011 klockan 15:07

    Hej,
    Läste om denna investering för ett par år sedan och oerhört sorgligt att det inte har löst sig än. Vi har också investerat i Turkiet men det gjorde vi privat och vi undersökte i 6 månader innan och för oss är det postivt. Mitt råd till er är faktiskt(utan att veta vad hela bakgrunden är hittills) kontakta regering och riksdag I Turkiet oc berätta historiken. Turistministeriet skulle också vara intressant. I slutändan går ni ut i tidningarna. Det intressanta är att saker och ting går väldigt fort om det hamnar tillräckligt högt upp eller om det går ut publikt. Jag kan hjälpa er med namn som ni kan kontakta som grupp (om ni vill). Det är en helt annan kultur och det svenska ödmjuka kommer inte fungera. SIG behöver naturligtvis ta på sig ansvaret också- kanske har de inte undersökt tillräckligt.
    Sedan måste jag lägga till att oerhört många köper sina lägenheter off plan i Turkiet ( vår var inte färdigbyggd heller när vi köpte), dvs utan att byggnaden är färdig och det blir inga problem så det beror helt på byggfirman.

    Med Vänliga Hälsningar

    • Andrés kommentar:
      Den 6 januari, 2012 klockan 23:53

      Det låter intressant det du är inne på och kontakta den Turkiska regeringen och berätta historiken. Det låter som du vet vad du pratar om. Vi anlitade Investeringsgruppen därför vi inte hade tillräckligt med kunskaper för att göra ett köp och investering i Turkiet själva. Investeringsgruppen marknadsförning om att de hade både kunskap kännedom om marknaden visade sig vara helt fel.

      Investeringsgruppens roll bör provas rättsligt då de fungerade som en mellanhand för inbetalningen av beloppet. Vi betalade in på konto till Investeringsgruppen som överförda detta till Turkiet. Det finns nog av skojare på marknaden som leker med andras pengar och skor sig på detta utan att ta ett eget ansvar, dags att agera och sätta stopp för detta nu.

Kommentera

Kommentera gärna!

Skriv gärna en rad eller två om vad du tyckte om artikeln eller om du har någon fråga, tanke eller fundering.

*

* markerar obligatoriska fält. E-postadress publiceras inte. Om du vill få e-post när en
ny kommentar skrivs, klicka i rutan nederst på sidan.

Blogg listad på Bloggtoppen.se